Educatie > Basisschool

Materialen- en kleurenplan Basisschool

Kinderen hebben nu en in de toekomst altijd te maken met cijfers en letters : leren lezen, schrijven en rekenen. Deze symbolen zullen blijven bestaan. Cijfers en letters staan voor onderwijs. Daarom is er voor gekozen om dit concept te verwerken in het interieur. Speelse en sterk opgeblazen letters laten we op de “wanden van de kinderen” zien, cijfers voor volwassenen. Op alle wanden die boven de klaslokalen aansluiten willen we sterk uitvergrote letters ter decoratie laten zien. Door de grootte van de letters zijn ze op kleine afstand overweldigend en bijna abstract.

Op de wand van de lerarenkamer en waar directie zit, komen cijfers (ook sterk uitvergroot). Bij de kleuterkant alle wanden van de klaslokalen: letters. Er is voor een lettertype gekozen die past bij de leeftijd: een schrijfletter voor de iets oudere kinderen en de zogeheten hanenpoten voor de kleuterkant. Boven de ramen van de klaslokalen bij de aula, een schrijfletter die zo groot is dat je het alleen op afstand kunt lezen (bij de entree) Bij de kleuterkant de letters laag, speels en subtiel onderaan de wand (zoals kleine kinderen ook tekenen: onderaan het papier). De cijfers op de wand van de lerarenkamer hebben een strakke, bijna abstracte vorm gekregen.

Voor het kleurenplan is gekozen voor grijs en geeltinten. Geel is een hele levendige, zonnige en dus vooral een vrolijke kleur. En juist daarom een geschikte kleur voor een school, geel straalt energie uit. We kiezen voor lichte en iets afgezwakte geeltinten en zoeken naar een juiste balans met grijze kleuren om evenwicht te vinden in kleur en rust: het koele grijs tegen het zachte warme geel. Op de vloer drie kleuren “tapijt”: in de gemeenschappelijke ruimtes , alle klaslokalen en een decoratief element in een kleur. Dit decoratieve element is een uitgesneden rekensymbool in een contrasterende licht geel kleur.

Plus tekens (+) en keer teken (x) bij de overgang tussen klaslokaal en gemeenschappelijke ruimte. Is gelijk aan teken (=) in de gemeenschappelijke ruimte (bij de tafels in het midden). Dit staat symbool voor alle kinderen van de klassen bij elkaar opgeteld, is samen de gemeenschappelijke ruimte en dus alle kinderen.

In samenwerking met Marjan Harbers.